Nieuws van KBO-PCOB | 25 oktober 2019 online lezen

KBO-PCOB in actie
voor uw koopkracht en pensioen

Pensioen en koopkracht moeten weer op peil in 2020
  Pensioen en koopkracht
Pensioenkorting dreigt in 2020. En dat terwijl gepensioneerden al vele jaren koopkracht inleveren. Tijd voor actie! KBO-PCOB bouwt op naar een Hete Herfst. Directeur Manon Vanderkaa: “Den Haag mag senioren niet langer in de kou laten staan!” Namens u strijden we voor koopkrachtverbetering!
Lees hoe we dat doen
Kom met ons in actie voor uw pensioen
Kom in actie voor uw pensioen
Al tien jaar lang worden de meeste pensioenen niet geïndexeerd. Senioren voelen dit hard in hun portemonnee. Zeker in combinatie met de toegenomen lasten voor wonen, zorg en de dagelijkse boodschappen. De koopkracht van gepensioneerden raakt steeds verder achter bij die van werkenden. Als we, nu en in de toekomst, een koopkrachtig pensioen willen voor jong en oud, dan hebben we geen tijd te verliezen! Verschillende (senioren)partijen, waaronder KBO-PCOB, komen gezamenlijk in actie voor uw pensioen. Doet u mee?
Steun de actie
Dit bereikten wij voor senioren - rapportage belangenbehartiging derde kwartaal 2019
  Rapportage belangenbehartiging
Er staat weer een nieuwe rapportage belangenbehartiging voor u online. In deze rapportage leest u wat we in het derde kwartaal van 2019 voor senioren in Nederland deden en bereikten.

Via onderstaande knop komt u bij het overzicht met de rapportages.
Lees de rapportages
Wapen u tegen de babbeltruc
  Babbeltruc
De kranten staan er deze week bol van: het afschuwelijke nieuws over een nieuw soort, boosaardige, babbeltruc waarbij oplichters zich voordoen als verpleegkundigen die bloed komen prikken. Ze nemen ook daadwerkelijk bloed af, maar ondertussen worden ouderen bestolen van hun geld en pinpas.
Jozette Aldenhoven, projectleider Veiligheid bij KBO-PCOB, sprak deze week bij RTV Utrecht over de kwestie. Ze gaf tips over hoe je je kan weren tegen deze babbeltrucs.
Bekijk de uitzending van RTV Utrecht
Lees onze tips rondom babbeltrucs
Oproep zorgprofessionals aan minister: maak werk van dementiepreventie

Omdat alle maatregelen nodig zijn om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden, roepen 67 zorgprofessionals, onder wie Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB, minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in een brief op om snel werk te maken van dementiepreventie. Dit heeft een besparingspotentieel van circa €2 miljard per jaar.
De brief, die mede-ondertekend is door KBO-PCOB, werd deze week gepubliceerd in NRC.
Lees de brief
Stap op de moderne driewielfiets en geef uw mening
  Driewielfiets
De driewielfiets van tegenwoordig is een prima alternatief voor de tweewielfiets. Toch stapt niet iedereen graag op deze fiets. KBO-PCOB en de Fietsersbond zijn benieuwd naar uw mening over de driewielfiets en organiseren een speciale bijeenkomst. Komt u met ons meepraten?
Meer informatie en aanmelden
Wees goed voorbereid op brand, maak een vluchtplan
  Vluchtplan bij brand in huis
Wist u dat u bij brand maar drie minuten hebt om uw woning veilig te kunnen verlaten? In een paar tellen kunt u te maken krijgen met een levensgevaarlijke situatie!

Iedereen is kwetsbaar bij brand, maar ouderen en mensen die verminderd zelfredzaam zijn, vormen een grote risicogroep. Cijfers laten zien dat senioren vaker betrokken zijn bij brand in huis en ook vaker gewond raken. In 2018 vielen er 33 dodelijke slachtoffers bij dertig fatale woningbranden. Bijna de helft daarvan (48%) was 61 jaar of ouder. Tijdens de Nationale Brandpreventieweken geeft KBO-PCOB senioren daarom extra tips en informatie over brandveiligheid. Zorg dat u goed bent voorbereid en maak een vluchtplan.
Lees hier meer over