U leest de mei 2019-editie van de nieuwsbrief voor KBO- en PCOB-leden. Met deze maandelijkse nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van wat er speelt in onze vereniging. Ook informeren we kaderleden en andere vrijwilligers binnen de afdelingen, zodat zij hun achterban kunnen voorzien van actuele en relevante berichten.

In deze nieuwsbrief vindt u berichten in verschillende categorieën:
- Informatie en materialen waarmee u praktisch aan de slag kunt (groene knoppen)
- Informatie die voor leden en afdelingen van belang is (blauwe knoppen)
- Trainingen en activiteiten waarvoor u zich kunt aanmelden (rode knoppen)
En verder hebben we uiteraard nog aantrekkelijk ledenvoordeel en de actuele nieuwsberichten voor u. Veel leesplezier!
.
Praktisch aan de slag

KBO-PCOB Academie: nieuw in deze maand

De Academie helpt en ondersteunt de vrijwilligers van KBO-PCOB. Per thema en onderwerp kunt u grasduinen in informatie, tips, goede voorbeelden en activiteiten waar u aan kunt deelnemen.

Nieuw op de Academie:
8/5 - Update stappenplan Ouderenadvisering
17/4 - Handige tips toegevoegd aan Zicht op verminderd zicht
17/4 - Achtergrondartikel toegevoegd aan Eenzaamheid
15/4 - Instructievideo's app toegevoegd aan Babbeltrucs
Neem een kijkje op de Academie
Europese verkiezingen: laat ook uw stem horen

Op 23 mei 2019 zijn de Europese verkiezingen. Deze worden om de vijf jaar gehouden. U heeft de mogelijkheid om als inwoner van Europa uw vertegenwoordiging te kiezen in het Europees Parlement. In een manifest vraagt het internationale platform AGE Europe aandacht voor de positie van senioren. KBO-PCOB ondersteunt dit manifest van harte. Wij roepen senioren op ook hun stem te laten horen.
Lees meer over het manifest

Succesvol onderzoek naar rijgedrag levert oplossingen op voor oudere automobilist

Hoe kunnen oudere automobilisten langer veilig blijven rijden? Dat is de afgelopen maanden onderzocht in het internationale project CuARdian Angel, waaraan KBO-PCOB meewerkt.
Ruim 1.500 senioren gaven gehoor aan onze oproep om deel te nemen aan het onderzoek. De uitkomsten hebben diverse potentiële oplossingen opgeleverd. Senioren zelf hebben hieraan meegewerkt.
Lees hier meer over
Trainingen en activiteiten

16 mei, 19 juni - Eendaagse training Succesvol besturen

Wilt u op een positieve en actieve manier bijdragen aan de ontwikkeling van uw afdeling? En wilt u hier graag uw tijd en vaardigheden voor inzetten? Speciaal voor (potentiële) bestuursleden van KBO- en PCOB-afdelingen is er de training Succesvol besturen. In de noordelijke provincies, Gelderland en Zuid-Holland is de training al meerdere keren met succes gevolgd. In laatstegenoemde provincie wordt de cursus op donderdag 16 mei nog eenmaal aangeboden. In Utrecht wordt nu ook een trainingsdag georganiseerd: op woensdag 19 juni. Ook iets voor u of uw afdeling?
14 juni - In gesprek over uw pensioen met ABP-bestuurders

Bent u lid van KBO of PCOB, gepensioneerd én ontvangt u pensioen van ABP? Heeft u vragen over het beleid van dit pensioenfonds? Ga dan op vrijdag 14 juni samen met KBO-PCOB in gesprek met ABP-bestuurders.
KBO-PCOB organiseert het gesprek speciaal voor ABP-gepensioneerden. Tijdens deze bijeenkomst zullen verschillende thema’s aan de orde komen. Als lid van KBO-PCOB krijgt u de mogelijkheid rechtstreeks vragen te stellen aan de bestuurders van het pensioenfonds.
Najaar 2019 - bijeenkomsten Gezond genieten

Onze actie '40 dagen geen druppel' is achter de rug. Vele senioren hebben eraan meegedaan. Onze aandacht voor verantwoord alcoholgebruik houdt nu natuurlijk niet op. KBO-PCOB ontwikkelde mogelijkheden om ‘gezond genieten’ te bevorderen.
In uw lokale afdeling kunt u vanaf komend najaar bijeenkomsten organiseren over gezondheid en alcoholgebruik. KBO-PCOB kan u daarbij helpen. Wij bieden voorlichtingsmateriaal, een gespreksleider en leuke werkvormen aan. Iets voor u of uw afdeling? Reserveer dan nu alvast een datum.
Ledenvoordeel

Kom naar de 50PlusBeurs én een speciale show voor u als KBO-PCOB-lid

Het is het grootste evenement voor actieve 50-plussers: de 50PlusBeurs. KBO-PCOB is zoals elk jaar van de partij. Voor u als lid hebben we een speciale korting op de beurskaartjes bedongen. En we hebben wederom iets bijzonders geregeld: een speciale show voor KBO-PCOB met Tineke Schouten. Komt u ook?

De beurs is van 17 t/m 21 september in de Jaarbeurs Utrecht. Op woensdag 18 september is er aansluitend aan de beurs (van 17.15 tot 19.00 uur) de Silver show met Tineke Schouten, speciaal voor KBO-PCOB-leden.

Speciaal aanbod voor u als lid:
50PlusBeurs: €5
Combiticket beurs & show: €19,95 (geen extra bestelkosten!).
Let op: deze prijzen gelden in de vroege voorverkoop tot 15 juli.
Bestel kaarten met korting

Voor afdelingen: niet alle leden van KBO en PCOB ontvangen deze nieuwsbrief. Wilt u de leden van uw afdeling toch informeren? Dan kunt u wellicht (een selectie van) onderstaande berichten in uw lokale afdelingsnieuwsbrief opnemen.

KBO-PCOB blij met extra toiletten in Amsterdam en Utrecht
Werkgevers investeren veel te weinig in 55-plussers
Parkeren voor ziekenhuisbezoek moet betaalbaar worden: teken onze petitie!
Senior voelt zich minder vaak onveilig
KBO-PCOB zet zich in voor hogere vaccinatiegraad volwassenen

Europalaan 40
3526 KS Utrecht