KBO-PCOB Verenigingsnieuws
Informatie voor leden van KBO en PCOB

U leest de augustus 2021-editie van de nieuwsbrief voor KBO- en PCOB-leden. Met deze maandelijkse nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van wat er speelt in onze vereniging. Ook informeren we kaderleden en andere vrijwilligers binnen de afdelingen, zodat zij hun achterban kunnen voorzien van actuele en relevante berichten.

Zet het in uw agenda: het KBO-PCOB Online Inspiratie Evenement!

Op 28 september vindt er een groot Online Inspiratie Evenement plaats. Alle leden van de KBO-PCOB zijn hiervoor uitgenodigd. Met verschillende trainingen, lezingen, leuke (digitale) groepsactiviteiten en natuurlijk een kleine borrel, belooft het een feestelijke dag te worden. Het gehele programma is vanuit huis te bekijken. Zet dus 28 september vanaf 10:00 uur in uw agenda! Wilt u meer informatie over het Online Inspiratie Evenement? Klik dan op onderstaande button!
Manifest voor een seniorvriendelijke gemeente

In het Manifest voor een seniorvriendelijke gemeente doet KBO-PCOB aanbevelingen aan politieke partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022.
Gemeenten hebben er de afgelopen jaren steeds meer taken bij gekregen, die ze zelfstandig uitvoeren. Denk aan zorg, participatie en de fysieke leefomgeving. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij raadsleden en bestuurders. KBO-PCOB wil daarom politiek die dichtbij mensen is. En politici die weten wat er speelt en rekening houden met sociale belangen, niet alleen met rendement.

Via onderstaande button kunt u het gehele manifest lezen en downloaden, of een manifest op maat maken voor uw eigen gemeente.
Bekijk het Manifest
Rayonbezorger gezocht

KBO-PCOB is voor een regio in Gelderland op zoek naar een rayonbezorger voor het Magazine van KBO-PCOB. Als rayonbezorger krijgt u de magazines thuisbezorgd. Deze kunt u verdelen per auto over de afleverpunten in uw rayon. Voor meer informatie en om u aan te melden klikt u op onderstaande button.
Voor de late beslisser - word docent ouderenadvisering!

Op 1 september start de opleiding tot docent ouderenadvisering. De docent ouderenadvisering geeft ouderenadviseurs de juiste gereedschappen mee om hun functie goed uit te voeren. De docent stimuleert samenwerking tussen ouderenadviseurs op lokaal niveau en weet hen aan te spreken en bewust te maken van hun sterke punten. Ook begeleidt de docent ouderenadviseurs ten aanzien van hun leervragen. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor de opleiding tot docent ouderenadvisering. Aanmelden kan nog tot 10 augustus door het aanmeldformulier in te sturen. Meer informatie en het aanmeldformulier vindt u via onderstaande button.
Meld u aan
PCOB Rotterdam ontvangt landelijke subsidie sociaal en mentaal welzijn

PCOB Rotterdam realiseert in verschillende wijken mooie eigen programma’s en organiseert onder andere goed bezochte themabijeenkomsten voor het project ‘Zin in het leven’. Met goede gesprekken tijdens een koffieochtend of lunch in enkele seniorencomplexen in de stad. Deze zomer ontving de afdeling een eenmalige subsidie waardoor de activiteiten in één wijk uitgebreid kunnen worden en nóg meer mensen worden bereikt. De subsidie is bedoeld voor activiteiten op het gebied van sociaal en mentaal welzijn en komt – via de gemeente – uit een incidenteel landelijk steunpakket van VWS.
Informeer ook eens bij uw gemeente naar de mogelijkheden!

Lees meer
Cliëntondersteuning door vrijwilligers KBO en PCOB Haarlem

Onafhankelijke cliëntondersteuning is er voor mensen die vragen hebben over zorg en ondersteuning, geld, werk, het leggen en onderhouden van contacten en nog veel meer. Niet alle mensen die vragen en behoefte aan ondersteuning hebben worden ook bereikt door bestaande organisaties zoals de gemeente Haarlem en welzijnsorganisaties. Daarom kunnen inwoners van Haarlem nu ook huisbezoek krijgen van vrijwilligers van KBO-PCOB. De vrijwilligers huisbezoek gaan na een korte opleiding vanaf oktober 2021 maandelijks een aantal senioren bezoeken in twee geselecteerde straten. KBO en PCOB Haarlem hebben nog plek voor enkele vrijwilligers huisbezoek om deze bezoeken mogelijk te maken.
Meer informatie en aanmelden