Nieuws van KBO-PCOB | 1 maart 2019 online lezen

40 dagen geen druppel! Doet u ook mee?

Duizenden mensen doen vanaf 6 maart mee aan de actie Ik pas, 40 dagen geen druppel. In deze 'vastenperiode' laten zij alcohol staan.

Ga ook de uitdaging aan en ervaar de voordelen. Doet u mee?
Schrijf u nu in

Pact Waardig Ouder Worden na twee jaar officieel kabinetsbeleid

Samen met ChristenUnie en Omroep MAX heeft KBO-PCOB een mooie mijlpaal te vieren: het pact Waardig Ouder Worden wordt na twee jaar officieel kabinetsbeleid.
Twee jaar geleden riepen de drie organisaties in een manifest op tot herwaardering van ouderen. Dat resulteerde al in een bedrag van €180 miljoen om ouderen uit hun maatschappelijk isolement te halen. En nu wordt het pact ook officieel kabinetsbeleid. Een mijlpaal om trots op te zijn.
Lees een interview over het pact
KBO-PCOB opent Meldpunt Energielasten Senioren

De energierekening stijgt hard. Veel harder dan eerder voorspeld door het kabinet. Wie ouder wordt, geeft vaak meer uit aan stookkosten. Een stijging van de energielasten hakt er bij senioren dus harder in. Wat betekenen die oplopende kosten voor hen? En hoe kijken zij aan tegen de maatregelen voor duurzame energie? KBO-PCOB opende het Meldpunt Energielasten Senioren en roept ouderen op om hun ervaringen te delen.
Meld uw ervaring
Administratieve chaos rond verlenging rijbewijs, gedupeerde senioren delen hun verhaal

In de Tweede Kamer vond 21 februari een rondetafelgesprek plaats over het functioneren van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). KBO-PCOB leverde Kamerleden hiervoor verontrustende input aan: een top vijf van lange wachttijden en het bijbehorende verhaal van gedupeerde senioren. Een van onze adviezen: laat senioren gebruikmaken van externe hulp, bijvoorbeeld van ouderenadviseurs en tabletcoaches, bij de digitale aanvraag.
Lees de verhalen van senioren
Senioren testen nieuwe technologie

Een app die voedingsadviezen geeft of eentje die 50-plussers ondersteunt om beter hun werk te kunnen blijven doen. Technologie kan een handig hulpmiddel zijn om de gezondheid van senioren te bevorderen. Daarom neemt KBO-PCOB al meer dan tien jaar deel aan internationale projecten op dit gebied. Senioren zelf testen de nieuwe technologie, zoals Lifana, een app over voedingsadviezen en boodschappen, of active@home, een beweegprogramma. ‘Wij hebben heel veel informatie over wat senioren willen en aankunnen’, zegt projectleider Nora Ramadani.
Waar kan ik naar de wc? Meer openbare toiletten nodig

Er zijn te weinig openbare toiletten! Daarom is KBO-PCOB met tal van andere organisaties al een tijdje actief om dit toiletprobleem onder de aandacht te brengen. Dit doen wij samen vanuit de Toiletalliantie. Onze missie is om voor 2023 voldoende openbare toiletten in Nederland te hebben. Waar mogen er wat u betreft nog meer toiletten komen? Laat het ons weten op onze Facebook-pagina.
Reageer ook
Nog steeds veel onveilige sleutelkluisjes

In de afgelopen maanden werd op verschillende plekken in Limburg ingebroken via sleutelkastjes. Bij een aantal inbraken raakte de bewoner gewond. KBO-PCOB hamert er bij zorgaanbieders, gemeenten en woningbouwcorporaties op veilige, gecertificeerde oplossingen te bieden. Die zijn in ieders belang. Zorgorganisaties, woningbouwverenigingen, gemeenten en burgers moeten samen hun verantwoordelijkheid nemen.
Lees hier meer over

Europalaan 40