Digitale ledenbijeenkomsten over pensioenen

Minister Koolmees heeft de wetgeving gepubliceerd die de periode tot 2026 moet gaan invullen. In een allereerste reactie op de wetgeving liet KBO-PCOB, samen met collega-organisaties ANBO en Koepel Gepensioneerden, al weten kritisch te zijn over de plannen van de minister voor de tussenliggende periode. Vanzelfsprekend gaan we echter ook uitgebreider reageren.

Hierover gaan we graag in gesprek met onze leden, zoals we dat ook afgelopen zomer al deden.
Dit gaan we – gegeven de situatie rondom het coronavirus – doen via drie digitale ledenbijeenkomsten, waarin we de plannen van de minister kort toelichten en via stellingen met elkaar in gesprek gaan om zo uw mening te horen.
Aanmelden ledenbijeenkomst
Daag uzelf en uw afdeling uit!

Ook dit jaar staan we stil bij de 40 dagentijd in de aanloop naar Pasen. Deze periode start op Aswoensdag, 17 februari 2021. Het is een periode van bezinning. Een periode waarin u uzelf dingen ontzegt en die haar oorsprong heeft in het vasten. Het traditionele vasten kennen wij tegenwoordig minder, maar nadenken over minderen gebeurt nog steeds en is populair.
Wat denkt u van wat minder eten of minder alcohol? Maar het kunnen ook dingen zijn als minder social media of tv-kijken. Het gaat vooral om iets waarvan u denkt ‘dat kan wel even wat minder’. Dat geeft vaak ruimte om te ervaren wat het effect is.

Dit jaar willen we ook vooral stimuleren om deze 40 dagen bepaalde acties juist wel te doen. Bijvoorbeeld meedoen aan de belcirkel, mensen een kaartje sturen, eens bij iemand langs te gaan, het kan van alles zijn. Wij dagen u graag uit om samen met uw afdeling deze 40 dagen iets nieuws aan te gaan. Zo kunt u elkaar stimuleren, maar ook samen mooie ideeën bedenken. Doet u mee?
En wilt een van de ‘trekkers’ zijn van deze ‘40 dagen’-uitdaging? En daarmee binnen uw afdeling mensen stimuleren mee te doen, contactpersoon te zijn voor een belcirkel of misschien heeft u zelf een mooi idee? Laat het ons weten zodat wij u ook hierin kunnen ondersteunen.
Mail ons
Vrijwilligers telefoonteam geschoold op woon-thema's

U kunt als lid van KBO-PCOB met vragen op het gebied van wonen, zorg, welzijn en gezondheid terecht bij de Servicetelefoon. Onze vrijwilligers zijn eind december geschoold door Vereniging Eigen Huis en Techniek Nederland, waardoor ze u nog beter te woord kunnen staan met vragen over woonzaken.

Servicetelefoon
U kunt de Servicetelefoon bereiken via telnr.
030-340 06 55 van maandag t/m donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.

Pensioen- en Juristentelefoon
Naast de Servicetelefoon kunt u met pensioengerelateerde of juridische vragen terecht bij de Juristentelefoon of de Pensioentelefoon. Zij zijn bereikbaar op woensdag en donderdag van 13.00-15.00 uur via 030-340 06 55.
Onderzoek

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)  is benieuwd naar de gevolgen van de coronamaatregelen op uw gezondheid en welbevinden. Zij vroegen in het voorjaar hoe thuiswonende 65-plussers de coronamaatregelen ervaarden. Nu zijn zij erg benieuwd naar de langetermijngevolgen van de maatregelen rondom de coronacrisis op uw gezondheid en welbevinden. U kunt meedoen aan het onderzoek door de online vragenlijst via onderstaande link in te vullen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 20 tot 30 minuten. Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite!
Ga naar de vragenlijst

KBO-PCOB Verenigingsnieuws is de digitale nieuwsbrief waarmee leden van KBO en PCOB op de hoogte blijven van wat er speelt binnen de vereniging. Ook informeren we kaderleden en andere vrijwilligers binnen de afdelingen, zodat zij hun achterban kunnen voorzien van actuele en relevante berichten. KBO-PCOB Verenigingsnieuws verschijnt tien maal per kalenderjaar.