online lezen
Manifest voor een seniorvriendelijke gemeente

Maak een manifest op maat voor een seniorvriendelijke gemeente! Met dit manifest kunt u als belangenvereniging voor senioren aanbevelingen doen aan politieke partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022.
Wat is er volgens u belangrijk voor uw gemeente, en wat is wellicht minder belangrijk? Stel via onderstaande button zelf een manifest samen met de punten die voor uw gemeente belangrijk zijn.
Maak uw manifest op maat
Leeftijdsdiscriminatie bij banken

Hoge leeftijd mag toegang tot krediet niet blokkeren. KBO-PCOB vindt het onacceptabel dat mensen met een hogere leeftijd door banken gediscrimineerd worden en roept de banken op daarmee te stoppen! ⁦⁦De banken kunnen prima krediet op maat verstrekken, ook voor senioren.

Lees ons opiniestuk dat verscheen in het NRC via onderstaande button.
Lees het opiniestuk
Samen Ouder Worden - 4 proefprojecten

Het programma Samen Ouder Worden richt zich op (nieuwe) samenwerkingen die beter aansluiten bij de wensen van ouderen. Het programma is ontwikkeld door het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), in samenwerking met landelijke vrijwilligersorganisaties waaronder KBO-PCOB. In Samen Ouder Worden gaat het bijvoorbeeld om thema’s als dementie en eenzaamheid, betere afstemming tussen vrijwilligers en de beroepsmatige zorg- en welzijnsmedewerkers, en praktische vormen van hulp die met vrijwilligers georganiseerd kunnen worden.

KBO-PCOB onderzoekt in proefprojecten op vier verschillende plekken in Nederland wat de behoefte lokaal is en wat er nodig is voor een optimale lokale samenwerking.
KBO-PCOB: Maak het stembiljet toegankelijker

Het huidige stembiljet is niet voor iedereen zelfstandig bruikbaar. KBO-PCOB, Ieder(in), Sien, KansPlus, LFB, NOOM, Oogvereniging en Stichting ABC vinden het belangrijk dat iedereen zo zelfstandig mogelijk kan stemmen. Dit geldt ook voor ouderen, mensen met een beperking, een chronische aandoening en mensen met een psychische kwetsbaarheid. Veel mensen vinden het stembiljet te ingewikkeld en te moeilijk te hanteren vanwege het formaat. Op dit moment ligt er vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een voorstel voor een nieuw stembiljet dat de toegankelijkheid van het stemproces voor een grote groep mensen moet verbeteren.
Lees verder
Vera Verrast met George Baker

Elke maand rond de 15e wordt er een nieuwe vlog van (oud)journaliste en presentatrice Vera van Brakel op ons Youtube kanaal geplaatst.
In Vera Verrast laat vlogger en senior Vera van Brakel zichzelf, haar gasten, en de kijker verrassen. Van goede gesprekken tot verwonderingen, van BN-ers tot de gewone man, Vera vindt het allemaal interessant.

Voor deze twaalfde vlog is George Baker te gast. Behalve met een goed gesprek worden we deze week verrast met een muzikale toegift! Bekijk de gehele vlog via onderstaande button.
Bekijk de vlog