KBO-PCOB.nu | 4 juni 2021 online lezen
Zorgen over koopkracht vijftigers en zestigers

Veel aankomend gepensioneerden zijn mogelijk niet goed voorbereid op hun financiële oude dag. Uit onderzoek van KBO-PCOB blijkt dat zij financieel kwetsbaarder zijn dan de leeftijdsgroepen boven hen. Directeur Marcel Sturkenboom: ‘We moeten alles op alles zetten zodat er geen verloren generatie dreigt te ontstaan. Meer perspectief en ondersteuning is hard nodig voor jonge senioren zonder baan en zonder vermogen.”

De financiële koopkracht van senioren verschilt aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek onder het Nationaal Seniorenpanel in opdracht van KBO-PCOB.
Wees digi-aardig, pas op voor een digitale lockdown

Nederland smacht ernaar om weer op pad te kunnen. Het digitale coronapaspoort gaat hierin een belangrijke rol spelen. Maar deze app moet niet ongemerkt een digitale lockdown veroorzaken. Zo waarschuwt Marcel Sturkenboom van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Want niet iedere oudere bezit een (geschikte) smartphone.
Lees verder
Senioren: schenk- en erfbelasting moet omlaag

Verreweg de meeste senioren (90%) vinden de huidige erf- en schenkbelasting te veel van het goede. Dat blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Marcel Sturkenboom, directeur KBO-PCOB: “De reacties op deze belastingen zijn niet mals. Een deel aanvaard dat er nog iets aan belasting wordt betaald, maar waarom zoveel. En sommige senioren noemen het zelfs diefstal. Zij vinden het niet terecht dat er dubbel wordt belast. Over de erfenis of schenking is immers meestal al eerder belasting betaald. Denk aan inkomstenbelasting, vermogensbelasting en onroerendezaakbelasting.”
KBO-PCOB heeft "prettig gesprek" met informateur Hamer

KBO-PCOB is, samen met de seniorenorganisaties NOOM, ANBO en Koepel Gepensioneerden op gesprek geweest bij informateur Hamer. Ook Patiëntenfederatie, Alzheimer Nederland, de Raad van Ouderen en de Landelijke Cliëntenraad waren uitgenodigd.

De informateur wilde graag twee zaken bespreken:
1. Wat moet er op de korte termijn gebeuren zodat ook ouderen goed uit de afgelopen coronatijd komen?
2. En als ouderen weer wat meer perspectief hebben, waar moet dan de aandacht naar uitgaan?
Lees verder