KBO-PCOB.nu | 30 april 2021 online lezen
Koolmees moet snel perspectief bieden op hoger pensioen

Een hoger pensioen raakt verder uit beeld nu er uitstel komt voor de invoer van het nieuwe stelsel. Miljoenen gepensioneerden dreigen daardoor nog langer koopkracht te verliezen, zo waarschuwen de ouderenorganisaties KBO-PCOB, ANBO en Koepel Gepensioneerden. Minister Koolmees moet hun snel een beter perspectief bieden, omdat het draagvlak voor vernieuwing nu steeds verder onder druk komt te staan.
Lees verder
Wetsvoorstel samenwerking ouderenzorg sympathiek, nog niet voldoende

De bedoelingen van het concept-wetsvoorstel zijn zonder meer sympathiek. Het idee van de wet die minister De Jonge (VWS) wil indienen is dat de samenwerking tussen organisaties in de verschillende onderdelen (‘domeinen’) van de ouderenzorg verbetert. Of het ingewikkelde plan er daadwerkelijk toe gaat leiden dat er meer en beter wordt geïnvesteerd in preventieve maatregelen waardoor senioren langer thuis kunnen blijven wonen, moet echter nog blijken. Dit heeft KBO-PCOB deze week naar voren gebracht in reactie op een internetconsultatie over het voorstel. Gemeenten worden er nog te weinig toe aangezet om hun ondersteuning aan senioren te verbeteren.
Lees verder
Brede investeringsagenda voor de zorg

Er moet door het komende kabinet flink worden geïnvesteerd in de zorg. Met name op preventie, in zorgprofessionals en op digitalisering. Dat is de oproep van de Agenda voor de Zorg aan de informateur. Flinke investeringen zijn hard nodig: door de vergrijzing, bevolkingsgroei en nieuwe behandelmethoden neemt het beroep op de zorg toe. Tegelijkertijd neemt de beroepsbevolking af.

In een brief geeft de KBO-PCOB, samen met andere Agenda voor de Zorg-partijen, aan hoe deze investeringen vorm moeten krijgen.
Lees de brief
Onderzoek KBO-PCOB: Meerderheid 50-plussers wil coronavaccin

Bijna driekwart (71%) van de 50-plussers die nog geen coronavaccin heeft gekregen, is zeker van plan die te gaan halen. Een deel (14%) twijfelt nog en de rest wil helemaal geen prik. Dit blijkt uit een enquête van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Marcel Sturkenboom, directeur KBO-PCOB: “(Social) media dragen bij aan de twijfel. Bij maar liefst 64 procent van de senioren veroorzaakt berichtgeving over het vaccinatiebeleid en vaccins onrust. Hier geldt dat er helder en eenduidig gecommuniceerd moet worden.”
Waardeoverdracht kleine pensioenen goed regelen en monitoren

De wet wordt gewijzigd rond kleine pensioenen. KBO-PCOB, ANBO, Koepel Gepensioneerden en NOOM reageerden op een digitale raadpleging (internetconsultatie) van de Rijksoverheid. Belangrijkste opdracht aan de minister, wat betreft de seniorenorganisaties: alleen met toestemming waarde overdragen, en deze verandering goed monitoren.
Lees de reactie