KBO-PCOB NU | 11 september 2020
KBO-PCOB.nu verschijnt driewekelijks.
online lezen
KBO-PCOB.nu is de digitale nieuwsbrief waarmee u op de hoogte blijft van de belangenbehartiging voor senioren.

Schulden na AOW dwingen tot doorwerken
  man klopt op voordeur
Steeds meer AOW’ers hebben een betaalde baan. Seniorenorganisaties KBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, FASv en NOOM deden onderzoek. Wat blijkt? Wie na de AOW schulden heeft, werkt steeds vaker door. Kijkend naar de achterblijvende koopkrachtontwikkeling van gepensioneerden is dat niet verwonderlijk. Nederland moet waken voor een verdere achteruitgang. De politiek is aan zet komende Prinsjesdag, en na de Tweede Kamerverkiezingen.
Grote onzekerheid over financiële toekomst onder ouderen
  man klopt op voordeur
Onder senioren is een groeiend gevoel van financiële onzekerheid in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek over koopkracht onder ouderen, van seniorenorganisatie KBO-PCOB. De mogelijke gevolgen van de coronacrisis en de uitwerking van het pensioencontract zijn de boosdoeners van dit gevoel. Volgens zes op de tien senioren (58%) ligt er momenteel te veel nadruk op ondersteuning van ondernemers en mensen met werk en te weinig op koopkracht van ouderen. Manon Vanderkaa, directeur KBO-PCOB: “De overheid trok de afgelopen maanden ruim de portemonnee om de negatieve gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Maar straks komt de vraag: hoe verdelen we de lasten? Dat is een vraag die veel senioren bezighoudt.”
Lees het onderzoek

Rapportage landelijke belangenbehartiging tweede kwartaal 2020
  bloemenveld in laagstaande zon
Dit is de rapportage landelijke belangenbehartiging van KBO-PCOB over het tweede kwartaal van 2020. Een kwartaal waarin volop aandacht was voor het coronavirus en de gevolgen daarvan en voor de pensioenen. Ook keken we al vooruit naar de verkiezingen van 2021, onder meer door gesprekken te voeren met diverse politieke partijen die hun verkiezingsprogramma’s schrijven. En ook met Omroep Max en de ChristenUnie keken we vooruit: we riepen het kabinet door middel van een manifest op om tijdens de coronacrisis geen keuzes te maken waarbij ouderen tweederangsburgers worden en om bij alle stappen die gezet worden ouderen volwaardig te betrekken. Leden riepen we op hun ideeën rondom dit thema met ons te delen.
Lees de rapportage
September: Maand van Senioren en Veiligheid
  oudere vrouw gevallen
Babbeltrucs, shouldering, spoofing en phishing. Veel Engelse termen voor ordinaire oplichting waar vaak ouderen het slachtoffer van zijn. Om meer bewustwording te creëren, roept seniorenorganisatie KBO-PCOB, in samenwerking met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, september uit tot Maand van de Veiligheid. Iedere week staat een ander thema in de spotlight, waar senioren vandaag de dag veel mee geconfronteerd worden. Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB: “Je hoeft de krant maar open te slaan, iedere dag staat er wel een verhaal over deze vormen van oplichting in. Iedereen kan hier slachtoffer van worden, ook als je het zelf niet verwacht. Ook voor die mensen is deze maand bedoeld.”
Lees verder
KBO-PCOB: Goed dat er eerder in verpleeghuizen getest wordt, nu nog ventilatiecheck
  dame achter de laptop
Seniorenorganisatie KBO-PCOB is blij dat het coronabeleid in verpleeghuizen ingrijpend verandert. Als er in een verpleeghuis een uitbraak is, moeten personeel én de bewoners wekelijks worden getest. Manon Vanderkaa: “Schokkend dat uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de besmette bewoners niet wordt opgepikt als er alleen getest wordt bij klachten. Daarom is het goed dat nu alle inwoners preventief worden getest.”

De huidige RIVM-richtlijnen schrijven nu nog voor dat alleen verpleeghuisbewoners met klachten getest worden. Beschermingsmiddelen zijn er alleen voor werknemers die werken met bewoners die mogelijk of zeker besmet zijn. Met het nieuwe beleid worden ook mondkapjes preventief ingezet. Manon Vanderkaa: “Nog meer goed nieuws. Maar dit is niet genoeg. Nu moet het kabinet doorzetten en ook gaan onderzoeken of de ventilatie in verpleeghuizen coronaproof is".
Lees verder
Dossier Geldzorgen
  man duwt vrouw in rolstoel in park
KBO-PCOB heeft een speciaal dossier Geldzorgen gemaakt waarin van alles te vinden is over Koopkracht. Nederlandse senioren begonnen net wat meer vertrouwen te krijgen in hun koopkracht. Nu wordt dit voorzichtige vertrouwen overschaduwd door een groeiend gevoel van onzekerheid over de toekomst. Uit de onderzoeken die wij onlangs hebben uitgevoerd komt dit duidelijk naar voren. U vindt alle informatie nu op één plek.
Lees het dossier
Coronamaatregelen kabinet te licht
  man duwt vrouw in rolstoel in park
Bijna een derde van de senioren wil dat er stengere maatregelen worden ingevoerd om het coronavirus in te dammen. Het uitgaansleven moet op slot, en zowel binnen als buiten moeten mondkapjes worden verplicht in publieke gelegenheden, vinden ze onder andere. Dat blijkt uit een flitspeiling die KBO-PCOB samen met KRO-NCRV liet uitvoeren naar ouderen en corona. Het onderzoek vond plaats onder 1350 senioren met een gemiddelde leeftijd van 74 jaar.
Lees meer over deze flitspeiling

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u heeft aangegeven nieuws van KBO‑PCOB te willen ontvangen.