KBO-PCOB NIEUWSBRIEF TWEEDE KAMERVERKIEZINGEN online lezen

Tweede Kamerverkiezingen

17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Partijen verschillen sterk van mening over economie en maatschappij en over de koers die Nederland nodig heeft. Er staat nogal wat op het spel. Onze leden zijn allemaal heel verschillend, ook in hun politieke voorkeuren. Als onafhankelijke organisatie willen we met iedereen om de tafel om de belangen van senioren te bepleiten. Want wij vinden dat álle partijen oog moeten hebben voor uw situatie.

Ons advies: ga in ieder geval stemmen! Wij hebben als senioren wijsheid opgebouwd in ons leven, laten we dit gebruiken voor een stabiele toekomst van Nederland. We hebben in Nederland zo’n 13 miljoen stemgerechtigden. Daarvan is ruim de helft boven de 50 jaar. Wij kunnen het verschil maken!
Bekijk de speciale webpagina
Acties en campagnes

Na de verkiezingen beginnen de onderhandelingen voor een nieuw kabinet. Dat is voor KBO-PCOB een goed moment om bij de onderhandelaars aan te kloppen met kwesties die voor senioren belangrijk zijn. Daar kunnen we uw hulp goed gebruiken. Heeft u, net als  als Constance en Willem, een KBO-PCOB Kamervraag aan politiek Den Haag? Stuur deze dan in via mail naar communicatie@kbo-pcob.nl. Wij brengen uw vragen naar de Tweede Kamer.

Uw tegeltje straks in het torentje?
De mooiste spreuken en wijsheden gaan we dan op echte tegeltjes zetten en overhandigen aan de 150 (nieuwe) Kamerleden. Misschien hangt uw spreuk dan straks wel op de werkkamer van een van de Kamerleden! En ontvangt u ook een echt tegeltje met uw spreuk.
Tegeltje maken
Hoe stemmen?

Bij de komende Tweede Kamerverkiezing heeft u de meer mogelijkheden dan bij voorgaande verkiezingen om uw stem uit te brengen.
Op 17 maart kunt u uw stem uitbrengen in het stemlokaal. Ook kunt u, net als bij andere verkiezingen, iemand machtigen om uw stem voor u uit te brengen.
Op maandag 15 en dinsdag 16 maart 2021 zijn in alle gemeenten een aantal stemlokalen geopend, vooral voor kiezers die als gevolg van het coronavirus tot de risicogroepen behoren.
Kiezers van 70 jaar en ouder kunnen bij deze verkiezing ook per brief stemmen. Dit kan tot uiterlijk 12 maart 17.00 uur.
Bekijk de mogelijkheden
Interviews lijsttrekkers

Namens KBO-PCOB interviewde Wouke van Scherrenburg zes lijsttrekkers van grote en middelgrote partijen. Waar staan ze voor? Wat voor mogelijkheden zien zij op het gebied van wonen, van koopkracht, van digitalisering? Hoe seniorvriendelijk zijn ze? Oordeelt u zelf na het lezen van de interviews. Misschien helpt het nog uw stem te bepalen.
Naar de interviews
Pensioendebat Ouderenorganisaties

Op woensdag 3 maart van 14:00 tot 17:00 uur organiseert KBO-PCOB samen met vijf andere seniorenorganisaties een digitaal verkiezingsdebat over pensioenen. Kandidaat-Kamerleden van diverse partijen zullen aan de hand van stellingen in gesprek gaan met onze bestuurders en directeuren, en vooral ook met u. U kunt namelijk vanuit huis meedoen, en tijdens het debat (via de chatfunctie) vragen te stellen. Heeft u interesse? Meld u zich dan snel aan!”

Meld u aan
Praat nu mee over de toekomst van de ouderenzorg

Met de verkiezingen voor de deur komen er ook nieuwe ideeën voor het beleid in de toekomst. Wat zijn de uitdagingen en waar liggen mogelijke oplossingen. Bijvoorbeeld op het terrein van ouderenzorg. Zo is de Dialoognota Ouder worden 2020-2040 opgesteld. De focus van deze nota ligt op ouder worden en ouderenzorg in de wijk en verpleeghuis. Dus op wat de oudere zelf kan en doet in de eigen omgeving of zorgomgeving. We hebben al overleg gevoerd met het ministerie van VWS maar we bereiden nu onze schriftelijke reactie voor. Graag willen we dat met u doen.
Wij organiseren een Online ledenbijeenkomst op dinsdagmiddag 2 maart om 15.00 uur. Marcel Sturkenboom (directeur) en Marielle van Oort (hoofd belangenbehartiging) praten u bij over de opzet van de nota en gaan met u in gesprek. U kunt vragen en uw opmerkingen plaatsen via de chat. Voor ons is uw inbreng van belang voor de reactie op de beleidsnotitie die willen geven, maar ook voor de belangenbehartiging op weg het nieuw kabinet. We kijken er naar uit.
Kijk voor de nota op: dejuistezorgopdejuisteplek.nl
Aanmelden online bijeenkomst

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u heeft aangegeven nieuws van KBO‑PCOB te willen ontvangen. KBO-PCOB.nu is de digitale nieuwsbrief waarmee u op de hoogte blijft van de belangenbehartiging voor senioren. KBO‑PCOB.nu verschijnt in de regel tweewekelijks. Verenigingsnieuws verschijnt maandelijks.