KBO-PCOB ledenraadverslag |18 dec 2020 online lezen

Verslag Ledenraden 11 december 2020
In september hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken rondom het besluitvormingsproces inzake de structuur van de Unie KBO en daarmee ook de samenwerking met de PCOB in de KBO-PCOB.
Sindsdien hebben beide ledenraden niet stilgezeten – de meest recente vergaderingen vonden plaats op 11 december – en daarom informeren we u graag over de besluitvorming tot nu toe.

De samenwerking tussen de PCOB en de Unie KBO zal worden voortgezet in de vorm van een federatief verband. Op provinciaal niveau zal intensiever worden samengewerkt tussen de provinciale KBO-bonden, de regio- en provinciaal coördinatoren en regioconsulenten van de PCOB, en het verenigingsbureau. Op die manier wordt het effect van regionale en lokale samenwerking vergroot en dat is voor onze afdelingen en leden van belang. Uiteraard blijven we ook inzetten op landelijke belangenbehartiging, dienstverlening en communicatie.

In beide Ledenraden is tevens uitgebreid gesproken over de noodzaak om het komend jaar de hoogste prioriteit te geven aan een gezamenlijk programma “ledenbehoud en ledenwerving”. Zij hebben zich met kracht voor dit voorstel uitgesproken. De uitdaging is ook de snel groeiende groep van vitale senioren voor het afdelingswerk te interesseren. Binnen gemeenten wordt naast het organiseren van verbinding en ontmoeting, ook het politiek laten meetellen van de stem van senioren steeds belangrijker. Dat geldt met het zicht op de verkiezingen met name voor thema’s als zorg, wonen, koopkracht, het sociaal domein en veiligheid.

In de nieuwsbrief van september werd nog gesproken over basis- en aanvullend pakket. Inmiddels is ervoor gekozen om te spreken over (basis)activiteiten en aanvullende activiteiten die door het verenigingsbureau zullen worden verricht.

In september schreven we dat vier provinciale KBO-bonden overwogen de Unie KBO te verlaten; gelukkig hebben zij alle vier inmiddels besloten binnen de Unie KBO te blijven. Het is echter niet gelukt om alle dertien Gelderse afdelingen, die voornemens waren KBO Gelderland te verlaten, voor de Unie KBO te behouden. Met één afdeling is het gesprek nog gaande.

De heer Rik Buddenberg heeft om persoonlijke redenen besloten het voorzitterschap van de PCOB neer te leggen. De heer Willem Nuis, tot nu toe secretaris van de PCOB, neemt vanaf heden de functie van voorzitter PCOB waar en hij heeft zich bereid verklaard deze functie over te nemen, waarover het besluit zal worden genomen in de eerstvolgende ledenraad van de PCOB. Vanzelfsprekend zijn wij de heer Buddenberg erkentelijk voor zijn enorme inzet en betekenis voor zowel de PCOB als de vereniging KBO-PCOB. In een tijd dat wij elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten, zal in overleg met de heer Buddenberg uiteraard op gepaste wijze afscheid van hem worden genomen.
PCOB Ledenraad zoekt kandidaten

De ledenraad van PCOB zoekt nieuwe leden. Heeft u er wel eens aan gedacht om u verkiesbaar te stellen voor de Ledenraad? Iedereen die lid is van de PCOB kan zich opgeven als kandidaat voor de PCOB Ledenraad. Een uitgebreid profiel kunt u vinden in het kiesreglement op onze website (www.pcobkiest.nl) . Solliciteren kan door een motivatiebrief met CV en (pas)foto te sturen aan de landelijke Kiescommissie via het volgende e-mailadres: pcobkiest@gmail.com

U kunt zich kandidaat stellen tot 15 januari 2021!
Ga naar de website
Kerst met de Kast, een live online concert 20 december

Op zondag 20 december, om 16.30u, speelt de bekende Friese formatie ‘De Kast’ een live online kerstconcert. Met naast de mooiste hits van ‘De Kast’, óók een selectie van speciaal voor dit programma geselecteerde Kerstsongs. Soms gebracht in het origineel en dan weer in een echt ‘De Kast-jasje’. En u kunt daar ook deel van uitmaken.

Speciaal voor leden van KBO en PCOB is er een korting om dit concert online bij te wonen. In plaats van 10 euro, betaalt u slechts 7,50 euro.
‘De Kast’ belooft u een mooi meeslepend muziekprogramma voor de hele familie, dat warmte brengt in de steeds korter wordende dagen naar de sfeervolle Kersttijd toe. Zanger/frontman Syb van der Ploeg: “Iedere keer opnieuw kijken we ernaar uit om met de band in december een aantal Kerstshows te spelen en er samen met het publiek een sfeervolle avond van te maken. Het is echt een andere beleving dan onze andere concerten waardoor we er extra van kunnen genieten”. Bent u er ook bij? Vanaf 16.00 uur kunt u inloggen en meekijken.
U gaat naar de bestelsite hieronder, u plaatst het aantal gewenste kaarten in de winkelmand. Kies dan winkelmand bekijken. Daar kunt u bij couponcode KBO-PCOB invullen en uw korting wordt verwerkt. U betaalt de kaarten. U krijgt een uniek ticketnummer. Vervolgens gaat u naar de livestream https://teaterthus.nl/livestream en vult uw ticketnummer in. Veel plezier!
Bestel hier uw kaarten
Kerstwens van de directeur

Deze Kerst zal anders zijn dan we gewend zijn.
We komen minder bij elkaar en dat is met de feestdagen natuurlijk een gemis.

Om u een hart onder de riem te steken hebben we een aantal mensen gevraagd een kerstboodschap voor u te maken, tot nu toe kunt u kijken naar Jan Slagter, René de Reuver en Marcel Sturkenboom.
Kerstwensen
NB.: U ontvangt dit bericht omdat u bij ons bekend bent als lid van KBO of PCOB. Als deze informatie onjuist blijkt te zijn, wilt u dat dan aan ons laten weten via een reactie op dit bericht? Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Reageren    |   Gegevens wijzigen   |   Afmelden